jump to navigation

Sjalusi er intet bevis på kjærlighet juli 12, 2006

Posted by polyamori in Glimt fra livet, polyamorøs teori.
add a comment

For meg er sjalusi en unyttig egenskap. Hvis den andre har det bedre med noen andre enn med meg kan jeg ikke gjøre noe. Jeg kan bare se at det jeg tilbyr er så bra det kan være. Det viktigste jeg også kan tilby er å være åpen selv. Noen ganger har min egen og andres åpenhet gjort meg helt svimmel, der hvor jeg forventet å oppleve sjalusi.

Jeg har selv vært sjalu flere ganger, men uten at det har hjulpet. Jeg vet ikke når jeg valgte det bort. Jeg ønsker ikke å holde noen igjen som heller vil være et annet sted, slik jeg ikke ønsker å holde igjen noen. Samtidig gjør det at når jeg har vært hos den ene ser jeg den andre tydeligere. I steden for å gå på rutine må jeg ha sansene åpne.

Ellers var jeg i et forhold hvor hun var så sjalu (uten grunn) slik at jeg til slutt tenkte at ja, kanskje det er en god ide. Og så fikk hun endelig bevis. Det gjorde at hun forfulgte meg enda mer, slik ville hun vise hvor mye hun elsket meg.

Som et alternativ til ordet sjalusi har jeg lekt med å vende på ordet til sjilusa eller sjulisa. Men det er for mye av den opprinnelige energien i ordet. Det trengs et nytt ord. På engelsk er det skapt et ord som heter compersion. På norsk Kompersjon. Det er en slags form for empati, gleden over at din partner har det godt sammen med en annen. Det er ikke å sammenligne med voyeurisme, som er å få seksuell tilfredstillelse av å se noen elske. Kompersjon. Det høres ikke sut som det mest fantastiske ordet, men det er godt å ha et alternativ om ikke annet. Kanskje kommer det flere ord etter hvert, så har vi som eskimoen 37 forskjellige ord for sne. Nye samlivsformer tvinger nye ord frem.

Åpenhet er et viktig element for å minske sjalusien. Samtidig når jeg er sammen med a er det ikke for å snakke om b. Da er det bedre, så sant det er mulig at de har direkte kontakt med hverandre. At de er kjent med hverandre. Ellers er det ofte viktigere å gå til sjalusiens kjerne enn å prøve å fjerne det som utløser sjalusien. Jeg sammenligner ikke mine kjære, men jeg søker etter det som er unikt i dem.

Verken sjalusi eller mangel på sjalusi er noen bevis på kjærlighet.